Tillæg nr. 19 til Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 for en energipark ved Gørlev

Tillæg nr. 19 til Kalundborg Kommuneplan 2021-2032

Udarbejdet i forbindelse med Lokalplan nr. 604 for en energipark ved Gørlev

1. Indledning 

Virksomheden ønsker at etablere en energipark nordvest for Gørlev. Energiparken har et samlet areal på ca. 45 ha og omfatter dele af matr.nr. 6ø og 12a Gørlev by, Gørlev, samt hele matr.nr. 9a, 9s, 11a og 12h Gørlev by, Gørlev.

Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 giver med en række retningslinjer og principper afsæt til at planlægge nærmere for solcelleanlæg i det åbne land og for større fælles biogasanlæg.

For at gennemføre projektet ved Gørlev, er det en forudsætning, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, der udlægger et anlægsområde til formålet, samt en lokalplan.

Kalundborg Kommune har en Klimahandlingsplan, der gælder for kommunen som geografisk enhed og som danner grundlag for klimaindsatsen. Kalundborg Kommune arbejder herunder blandt andet for at nedbringe udledningen af drivhusgasser fra kommunen som helhed.

I DK2020 fastsatte Kalundborg Kommune et mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70% inden år 2030 og opnå klimaneutralitet i år 2025. Som en konkret handling for dette mål, ønskede kommunen at planlægge for områder til opstilling af solcelleanlæg og biogasanlæg. Kalundborg Kommune udpegede derfor to områder i kommunen, som blev vurderet særligt egnede til biogasanlæg. Biogasanlæg er et centralt anlægselement i den planlagte energipark, og det har derfor været ønsket at placere energiparken indenfor et af de udpegede områder til biogasanlæg.

Planlægningsområdet ligger indenfor et område til potentielt biogasanlæg jf. Kalundborg Kommuneplan 2021-2032, jf. nedenstående kort:

Planlægningsområde


Dette kommuneplantillæg udarbejdes for at muliggøre etablering af en energipark, der kombinerer flere teknologier til produktion og effektiv udnyttelse af vedvarende energi. Energiparken planlægges til at omfatte bl.a. biogasanlæg, solcelleanlæg, pyrolyseanlæg og elektrolyseanlæg.

Energiparken bidrager til en grønnere energiforsyning og mindre afhængighed af fossile brændsler gennem cirkulær økonomi og vedvarende energi. Der planlægges CO₂-fangst via biogasanlæg og pyrolyse af landbrugsrester, med lagring som biokul i jorden. Den grønne CO₂ kan genanvendes til fremstilling af brændstoffer. Projektet omfatter også solenergi samt mulig etablering af elektrolyse.

Desuden forventes et stort energioverskud, som kan leveres til et kommende fjernvarmenet i Gørlev, hvis dette bliver en realitet i fremtiden.


Forudsætninger for tillægget

Ved planlægning for større solcelleanlæg er det i Kommuneplan 2021 Kommunalbestyrelsens mål at:

  • Solcelle- og solfangeranlæg bidrager til at nedbringe udledningen af drivhusgasser for Kalundborg kommune.
  • Placeringen af solcelle- og solfangeranlæg understøtter det langsigtede helhedsperspektiv i klima- og energiplanlægningen
  • Sikre en hensigtsmæssig placering af større solcelle- og solfangeranlæg i forhold til landskab, natur og kulturmiljøer
  • Større solcelle- og solfangeranlæg udgør en væsentlig del af kommunens samlede bidrag af solenergi

Ved planlægning for større fælles biogasanlæg er det i Kommuneplan 2021 Kommunalbestyrelsens mål at:

  • Nedbringe udledningen af drivhusgasser for Kalundborg kommune som geografisk enhed, herunder at understøtte industriens energieffektivisering samt omlægning til vedvarende energi
  • Biogasplanlægningen understøtter den strategiske energiplan.
  • Medvirke til at opfylde den nationale målsætning for udnyttelse af 50 % af husdyrgødningen til grøn energi, ved at udnytte biogaspotentialet fra kommunens husdyrproduktion
  • Understøtte landbrugets udviklingsmuligheder
  • Planlægningen for placering af biogasanlæg tager hensyn til landskabelige interesser, kulturhistoriske interesser, naturbeskyttelses- og bevaringsinteresser, veje og tilkørselsforhold samt naboer.

Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK. nr. 4 af 3. januar 2023) er kommunen forpligtet til at gennemføre en miljøvurdering, hvis en given plan må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

Der er ikke foretaget en screening af, om planen skal miljøvurderes, da biogasanlæg med en daglig produktion på mere end 100 tons biomasse fremgår af lovens bilag 1, hvorfor etableringen er miljøvurderingspligtigt. Planlægningen er listet på miljøvurderingslovens bilag 1 og dermed er omfattet af obligatorisk miljøvurdering.

Der er derfor gennemført en miljøvurdering i henhold til LBK nr. 4 af 03/01/2023 Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter. Miljøvurderingen omhandler plangrundlaget for etablering af en energipark Nordvest for Gørlev by. Miljøvurderingen er foretaget som en kvalitativ vurdering på baggrund af eksisterende og tilgængeligt materiale. De specifikke vurderinger fremgår af tilhørende Lokalplan nr. 604 for en energipark ved Gørlev. 

Afgrænsning af miljøvurderingen af planen har været i høring hos berørte myndigheder i 14 dage i perioden 6. februar 2025 til og med 20. februar 2025 og i perioden 11. april 2025 til og med 7. maj 2025 hos statslige myndigheder. I høringsperioden er der ikke indkommet kommentarer eller bemærkninger fra berørte myndigheder, der har givet anledning til at ændre afgrænsningen væsentligt.

2. Redegørelse

Rammer

Kommuneplantillægget er udarbejdet for at fastsætte rammerne til planlægning for etablering af en energipark nordvest for Gørlev. Rammen vil muliggøre etablering af biogasanlæg, pyrolyseanlæg, elektrolyseanlæg, jordbaseret solcelleanlæg, CO2- fangst, tilhørende tekniske anlæg som er nødvendige for energiparkens drift – Rammen tillader miljøklasse 6-7. Rammen fastsætter specifikke højder på bygninger og anlæg i planområdet;

  • Højden på bygninger må ikke overstige 17 meter fra terræn (kote 26 DVR90. Tilsvarende 17 meter målt fra kote 9,0 DVR90)
  • Højden på tekniske anlæg og rensekolonner må ikke overstige 19 meter fra terræn (kote 29 DVR90. Tilsvarende 19 meter målt fra kote 9,0 DVR90)
  • Højden på tanke må ikke overstige 30 meter fra terræn (kote 39 DVR90. Tilsvarende 30 meter målt fra kote 9,0 DVR90)

Skorstene, som er nødvendige for anlæggets produktion, må dog gives den højde, som er nødvendige af hensyn til miljøforhold, dog max 60 meter fra terræn. 

I planområdet er der fastlagt en sikkerhedszone på 500 m fra produktionsanlæg. Inden for denne zone må der ikke etableres beboelse, institutioner eller erhvervsvirksomhed uden tilladelse fra Beredskabsstyrelsen. Ved erhvervsområder forbeholdt til produktionserhverv er der fastlagt en opmærksomhedszone på 500 m. jf. kort:


Planlægningszone på 500 m. fra planområdet

Retningslinjer

Planlægningen ændrer ingen retningslinjer i Kommuneplan 2021-2032

Planlægningsmæssig begrundelse

Biogasanlæg
Planområdet er omfattet af retningslinjer for større fælles biogasanlæg fra Kommuneplan 2021. I kommunens generelle rammebetingelser beskrives det at anlæg skal udformes under størst mulig hensyntagen til det omkringliggende landskab og naboer med hensyn til placering af anlæggets elementer, farve- og byggematerialealevalg, samt dimensioner på bebyggelsen. Anlæg etableres eventuelt med afskærmende beplantning. Biogasanlæg i det åbne land skal indpasses i landskabets karakter og oplevelsesmuligheder og der skal etableres afskærmende beplantning rundt om anlægget.
Selv om lokalplanen giver mulighed for at etablere både biogas samt

Solceller
Kommunens retningslinjer for større solcelleanlæg i det åbne land omfatter retningslinjer vedr. indpasning i landskabet, afstand til naboer og panelernes udseende. Der er også retningslinjer for naturindhold, beplantning og biodiversitet omhandler, at der senest ved ibrugtagning skal etableres afskærmende beplantning omkring anlægget. Den afskærmende beplantning vil efter tilvoksning afskærme for solceller og delvist andre byggeelementer i planområdet. Dette er vist på nedenstående illustration:


Visualisering med randbeplantning på 15 meter. De 30 meter høje delelementer er på visualiseringen placeret længst væk i billedet, mod nord, i delområde T1, hvilket betyder at de i sammenhæng med den 15 meter høje randbeplanting i høj grad er skjult fra denne vinklel og afstand. Foto og visualisering: NIRAS A/S.

Kystnærhedszone

Kalundborg Kommune har udpeget to områder i kommunen, som er særligt egnet som potentielle arealer til biogasanlæg ud fra følgende vurderingskriterier jf. kommuneplan 2021 retningslinje 4.34.1:

  • Primært beliggenhed i forhold til husdyrgødning/husdyrgrundlag samt organiske restprodukter
  • Veje- og tilkørselsforhold
  • Distributionsledninger (naturgasnettet og lign.)
  • Nabohensyn
  • Natur- og landskabsfredninger samt beskyttet natur og beskyttet landskab
  • Kulturmiljøer og fredede fortidsminder

Derudover er nærværende placering valgt, da den opfylder følgende betingelser for et teknisk anlæg med biogasproduktion i det åbne land:

  • Ligger i umiddelbar tilknytning til en større indfaldsvej i form af Gørlev Landevej, som sammen med Kalundborgvej udgør de største indfaldsveje i Kalundborg Kommune. Det tekniske anlæg vil således kunne vejbetjenes direkte fra større indfaldsveje med høj kapacitet, og vil derfor minimere den trafikale belastning af tung trafik i Gørlev by
  • Ligger i umiddelbar nærhed til gasdistributionsnettet
  • Ligger i landbrugsområde med størst mulig biomassepotentiale jf. analyse foretaget ifm. kommuneplanrevision 2012, hvilket også vil medvirke til at reducere transportafstande og trafikbelastning
  • Ligger i god afstand til større sammenhængende byområder og i en afstand af cirka 300 meter til nærmeste fritliggende boliger udenfor planområdet
  • Ligger i et område med få natur-, kultur-, landskab-, og planmæssige bindinger

Derudover er lokalplanområdet i god afstand af sammenhængende boligområder, fri af grundvandsinteresser, åbeskyttelseseslinjer, skovbyggelinjer, fredskov og indvindingsoplande samt lavbundarealer. Det vil ikke være muligt at finde et område, med lige så få planmæssige bindinger, og med lige så god afstand til nærmeste naboer udenfor kystnærhedszonen ligger i området, som er udpeget i kommuneplanen som egnet til biogasproduktion.

Solcelleanlægget etableres lavt i terrænet og tilpasses landskabet med visuelle afskærmninger, mens biogasanlægget udformes under hensyntagen til omgivelsernes visuelle og miljømæssige karakter. Den samlede energipark understøtter kommunens klimaindsats og skaber lokal værdiskabelse uden væsentlig påvirkning af kystlandskabets oplevelsesværdi. Der er ikke identificeret andre placeringer uden for kystnærhedszonen, der i tilsvarende grad opfylder de tekniske og funktionelle krav.

I miljørapporten er der vurderet på den visuelle påvirkning af anlægget set fra kysten, og samlet set vurderes den visuelle betydning af en realisering af plangrundlaget at få et lille omfang på grund af den begrænsede synlighed og begrænsede betydning for oplevelsen af kysten og det kystnære landskab. Påvirkningen sker på et kystlandskab, der vurderes at have en høj landskabsværdi på grund af landskabets naturprægede karakter og nationale interesse som kystlandskab (kystnærhedszonen), og det gør sårbarheden over for en visuel påvirkning høj. Samlet set vurderes en realisering af plangrundlaget at medføre en ubetydelig påvirkning på kystlandskabet. Vurderingen er yderligere begrundet i miljørapportens afsnit 9 vedr. landskab.

Det bemærkes yderligere, at planområdet ligger i udkanten af kystnærhedszonen, og at de mest dominerende anlægselementer i lokalplanområdet ikke kan placeres nærmere end 2,6 km. til kysten jf. lokalplanens delområde inddeling. Miljørapporten vurderer yderligere, at områdets placering indenfor kystnærhedszonen ikke begrænser offentlighedens adgang til kysten jf. planlovens 5b, da planområdet ligge tilbagetrukket fra kysten, og at ingen adgangsveje til eller fra kysten påvirkes af plangrundlagets gennemførelse.

Idet planområdet ligger inden for gældende udpegning for biogasanlæg og med afsæt i en række funktionelle forhold beskrevet herover, vurderes denne placering yderst velegnet til etablering af en energipark.


Anlæggets markering set fra visualiseringspunkt fra kysten ved Bjerge Sydstrand. Foto: NIRAS A/S.

 


3. Retningslinjer

Området er omfattet af følgende retningslinjer fra Kalundborg Kommuneplan 2021-2032:

Større solcelleanlæg i det åbne land
I Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 er der fastlagt retningslinjer for større solcelleanlæg i det åbne land. Udpegningen og de tilhørende retningslinjer gælder fortsat

Større fælles biogasanlæg
Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 har udpeget området til potentielle biogasanlæg. Udpegningen og de tilhørende retningslinjer gælder fortsat

Kystnærhedszone
Området er i retningslinjerne i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 udpeget som kystnærhedszonen. Udpegningen og de tilhørende retningslinjer gælder fortsat

Kulturhistorisk bevaringsværdi
Retningslinjerne for Kulturhistorisk bevaringsværdi i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 gælder fortsat

Kystnærhedszone
Retningslinjerne for planlægning i Kystnærhedszone i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 gælder fortsat

Beskyttede naturtyper
Dele af området er udpeget beskyttet natur og retningslinjerne for Beskyttede naturtyper i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 gælder fortsat

Grønt Danmarkskort - økologiske forbindelser
Dele af området er udpeget som Økologisk forbindelse og retningslinjerne tilhørende retningslinjer i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 gælder fortsat


Følgende nyt rammeområde bliver udlagt i tillægget:

G1.E09 - Energipark ved Gørlev