Tillæg nr. 14 til Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 for et boligområde og rekreativt område på Herredsåsen i Kalundborg

Tillæg nr. 14 til Kalundborg Kommuneplan 2021 er udarbejdet i forbindelse med Lokalplan nr. 597 for boligområde og rekreativt område på sydsiden af Herredsåsen, Kalundborg.

Planområdet er beliggende i den nordlige del af Kalundborg som en del af et større byudviklingsområde. Området udgøres af matr. nr. 1alc samt del af matr. nr. 7000æ Ladegården, Kalundborg Jorder og omfatter et areal på ca. 8,45ha.


1. Indledning/baggrund

Baggrund

Det er Kalundborg Kommunes vision at være et godt sted at bo og leve, uddanne sig, arbejde og drive virksomhed. I Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 under ”Vision og udvikling”, ”Bæredygtig udvikling” er der derfor sat nogle af følgende mål, som bl.a. skal understøtte visionen om at være et godt sted at bo:

  • "Flere boligformer, der opfylder nutidige ønsker til størrelse, pris, kvalitet, beliggenhed og ikke mindst mulighed for fællesskab
  • En dækkende vifte af velfærdstilbud, der imødekommer borgernes ønske om det hele og trygge liv for alle aldersgrupper
  • Mere synlige attraktive fritids- og kulturtilbud, der faciliterer skabelsen af netværk og etablering af relationer og medvirker til, at flere oplever kultur og natur i hverdagen

For at nå disse mål, vil der i den kommende planperiode bl.a. blive arbejdet med:

  • Udvikling af Havneparken i Kalundborg
  • Boligområde på Herredsåsen i Kalundborg
  • Boligområde ved Klosterlunden i Kalundborg
  • Boligområde på 'Invacare-grunden' i Høng
  • Boligområde ved Rugtvedvej i Svebølle"

Dette kommuneplantillæg omhandler boligområdet på Herredsåsen i Kalundborg.

Med afsæt i kommuneplanens mål om at sikre flere boligformer, der opfylder nutidige ønsker til størrelse, pris, kvalitet, beliggenhed og ikke mindst mulighed for fællesskab, har Kommunalbestyrelsen besluttet, at der skal udvikles et nyt boligområde i den nordlige del af Kalundborg.

I det nye boligområde er der fokus på at sikre en høj grad af sammenhæng mellem boligbebyggelsen, naturen og landskabet. Områdets naturmæssige og landskabelige værdier skal fremhæves ved placeringen af ny bebyggelse og grønne friarealer og der skal tages et særligt hensyn til det sydvendte, solrige skrånende terræn. I tæt samspil med boligområdet fastholdes/udlægges et rekreativt område med mulighed for regnvandshåndtering.

Planområdet er i dag omfattet af rammeområde K03.B19 (boligområde) og K03.R02 (rekreativt område) og Lokalplan nr. 513 for et boligområde ved Herredsåsen. Det ønskes at ændre på rammeområdernes afgræsninger, så boligområdet og det rekreative område afgrænses lidt anderledes, og samtidig ønskes der andre muligheder for bebyggelsen og disponeringen af arealerne inden for boligområdet. Dette kommuneplantillæg har til formål at sikre den nødvendige overensstemmelse mellem kommuneplanen og den ny lokalplan, som udarbejdes parallelt med kommuneplantillægget.


Formål

Kommuneplantillægget har til formål at udlægge to nye rammeområder ét til boligformål og ét til rekreativt område og reducere arealet af de eksisterende rammeområder K03.B19 og K03.R02. Kommuneplantillægget ændrer eksisterende afgrænsningen mellem arealer udlagt til boligområde og arealer udlagt til rekreativt område ved at området udlagt til bolig reduceres en smule og det rekreative område tilsvarende forøges en smule med kommuneplantillægget.

Kommuneplantillægget omfatter det samme område som lokalplanen.

Ovenstående gøres konkret ved at:

  • Udlægge et nyt rammeområde til boligformål, K03.B26, som erstatter dele af eksisterende rammeområder K03.B19 (boligområde) og K03.R02 (grønt, rekreativt område).
  • Udlægge et nyt rammeområde til blågrønne, rekreative formål, K03.R11, som erstatter dele af eksisterende rammeområder K03.B19 (boligområde) og K03.R02 (grønt, rekreativt område).

Indkaldelse til ideer og forslag

Der er i forbindelse med planlægningen blevet indkaldt ideer og forslag til planlægningen. Der er ikke indkommet nogle bidrag.

Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 1976 af 27. oktober 2021) er kommunen forpligtet til at gennemføre en miljøvurdering, hvis en given plan må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

Screening

Til at vurdere en eventuel miljøpåvirkning har kommunen foretaget en ”screening”, dvs. en indledende vurdering af, om der skal gennemføres en egentlig miljøvurdering.

På baggrund af screeningen har Kalundborg Kommune vurderet, at en miljøvurdering ikke er nødvendig. Begrundelsen er:

  • Planområdets beskyttede naturtyper ikke påvirkes af planforslaget.
  • Planen omfatter et mindre område på lokalt plan og omfatter ikke projekter, der er nævnt i
    lovens bilag 3 og 4.
  • Der er ikke særlige drikkevands- eller grundvands - interesser i området.
  • Planen vurderes ikke at danne grundlag for anlæg eller følgevirkninger, der vil medføre væsentlig indvirkning på miljøet

Planlægningsområdet

Planområdet udgøres af et kuperet terræn, skrånende fra toppen af Herredsåsen i nord mod mosearealer i syd. Arealerne henstår som et nyere, udyrket englandskab med enkelte spredte beplantningsgrupper og en række selvopståede trampestier, hvor beboere i nærområdet i dag nyder naturen. Området er på nuværende tidspunkt omfattet af rammeområdet K03.B19 (boligområde) og K03.R02 (grønt, rekreativt område).

Mod nord afgrænses planområdet af et nyt boligområde under opførelse på højdedraget af Herredsåsen og mod øst af et offentlig institutionsområde. Mod vest grænser lokalplanområdet op mod ubebyggede engarealer. I planområdets sydlige afgrænsning ligger et større rekreativ område, som løber ind mellem det planlagte boligområde og eksisterende boligområder syd herfor, som en grøn rekreativ kile. Denne vest-øst gående grønne kile bevares gennem denne planlægning. Der er en nord-syd gående grøn kile, som løber langs et beskyttet dige. Denne kile flyttes ved nærværende planlægning længere mod øst, og skal fungere som et grønt område, der opbryder bebyggelsen, og som må benyttes til regnvandshåndtering.

I områdets umiddelbare nærhed findes fine fortidsminder såsom en stendysse (Raklev Vriedrysse) og stendiger.

2. Redegørelse

Kommuneplantillæg nr. 14 medfører følgende ændringer:


Dele af planrammerne K03.B19 og K03.R02 afløses af to nye rammeomåder,

  • Rammeområde K03.R11, som er en ny planramme for et rekreativt område. Rammebestemmelserne for K03.R02 fastholdes og indarbejdes i den nye K03.R11.
  • Rammeområde K03.B26, som er en ny planramme for et boligområde. 

De nye rammeområder gennemgås nedenunder med hensyn til væsentlige interesser og hensyn.

Kortet nedenfor viser eksisterende rammeområder, som ændres gennem dette kommuneplantillæg:

Kortet nedenfor viser fremtidige, nye rammeområder, og hvordan eksisterende rammeområder reduceres:​

 

Planramme K03.R11 for et rekreativt område

Området indeholder  et beskyttet stendige, som er beskyttet af Museumsloven. 

Området indeholder del af en beskyttet mose. Mosen er en del af en økologisk forbindelse.

Området er derudover del af et værdifuldt geologisk interesseområde omkring Røsnæs. Inden for de værdifulde geologiske interesseområder skal der i planlægningen tages særlige hensyn, således at geologiske landskabsformer fremtræder klare og intakte. Særligt skal der tages hensyn til overgange mellem geologiske landskabsformer, så de fremstår som en helhed. Det vurderes, at planlægningen sikrer, at landskabsformerne opleves klare og intakte, idet området, som udlægges under den rekreative ramme friholdes  for byudvikling, og bebyggelsen for boligområdet placeres, således den er med til at understøtte oplevelsen af sydskråningen, jf. beskrivelse længere nede.

Den nye planramme vil give mulighed for mindre bebyggelse som mindre pavilloner, borde, bænke, shelters eller lignede, som kan understøtte offentlighedens adgang til det rekreative område. Slutteligt vil planrammen give afsæt til terrænreguleringer, hvis det kan understøtte, at bebyggelsen på naboarealet i boligrammen får den mest mulige naturligt udseende terræn- og landskabsbearbejdning, hvilket er væsentligt i henhold til de geologiske interesser.

Den nye planramme giver desuden mulighed for, at der kan anlægges regnvandsbassiner og andre løsninger til regnvandshåndtering (såvel rørførte løsninger og som løsninger på terræn), da det er nødvendigt at kunne rense og forsinke regn- og overfladevand fra de nye boligområder, inden vandet ledes videre til Kalundborg Forsynings regnvandssystem. Det vurderes, at håndteringen af vand på overfladen desuden kan understøtte en potentiel, økologisk forbindelse, som er udpeget pga. af eksisterende moseområder og eksisterende regnvandsbassin.

Terrænreguleringer tillades, så længe landskabet opleves intakt ved at skråninger gives et naturligt udseende med bløde former, som det eksisterende landskab, og der ikke må opsættes støttemurer i den rekreative ramme.

Planramme K03.B26 for et boligområde

En del af boligrammen indeholder en potentiel, økologiske forbindelse, som er knyttet til den beskyttede mose i områdets sydøstlige hjørne samt en potentiel, økologisk forbindelse i form af kratbevoksning.

Herudover er området del af et værdifuldt geologisk interesseområde omkring Røsnæs. Bebyggelsen indpasses i landskabet ved at placere den højeste bebyggelse der, hvor terrænet er højst, dvs. ved Herredsåsen og lavere bebyggelse mod syd. På den måde understreges det kuperede terræn, så man også fremadrettet vil opleve landskabet som skrånende mod syd.

Planrammen fastsætter bestemmelser om friarealer og beplantning, som vil være med til at understøtte de potentielle økologiske forbindelser. Derudover fastsætter planrammen bestemmelser om terrænreguleringer, som medvirker til at landskabet opleves naturligt.

Gennemgang af relevante retningslinjer fra Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 - generelt for planlægningsområdet.

Kystnærhedszonen
Planområdet ligger udenfor kystnærhedszonen, men inden for kystnær byzone, og bebyggelse skal derfor indpasse sig i den kystlandskabelige helhed.

Planområdet ligger ca. 1,5 km fra nærmeste kyststrækninger (Kalundborg Havn og Houget) og er beliggende i byzone. Kommuneplantillægget udlægger området til tæt-lav i op til 2 etager i maks. 9 m i overensstemmelse med helhedsplanen for området. (Bebyggelsen er del af en større boligudbygning på Herredsåsen). Den nye bebyggelse afviger således ikke i højde eller volumenen fra den eksisterende bebyggelse i Kalundborg set fra kysten. Det eksisterende bymiljø vil således skærme for planområdet i retning mod kysten, og den relativt store afstand til kysten gør yderligere, at lokalplanområdet ikke har visuel indvirkning på kystlandskabet.

Boligområdet kobler sig på eksisterende infrastruktur og sikre at områdets naturtyper integreres som grønne elementer i en sammenhængende blågrøn struktur i området.  

Bebyggelsen indpasses i landskabet ved at placere den højeste bebyggelse der, hvor terrænet er højst, dvs. ved Herredsåsen og lavere bebyggelse mod syd. På den måde understreges det kuperede terræn, så man også fremadrettet vil opleve landskabet som bakket. Sammenholdt med at området allerede er beliggende i byzone og op ad eksisterende bebyggelse, vurderes det, at planområdets bebyggelse ikke vil påvirke kysten visuelt.

Grønt danmarkskort og naturbeskyttelsesinteresser
Inden for planområdet ses naturbeskyttelsesinteresser knyttet til den sydligste del af område omkring mosen. Planlægningen sikrer kvaliteten af de udpegede områder ved at lade størstedelen af udpegningen forblive rekreative grønne arealer uden egentlig bebyggelse. Samtidig fastlægger lokalplanen nogle beplantningsprincipper gennem bl.a. engarealer, lund og krat, som kan videreføre og styrke de potentielle, økologiske forbindelser, som er inden for lokalplanområdet.

Inden for planlægningsområdet på en sydvendt skråning/terrænspring er der registreret markfirben og levesteder for markfirben, som er beskyttet gennem Habitatdirektivet. Deres raste- og yngleområder berøres ikke negativt af planlægningen, da de friholdes for bebyggelse, anlæg m.v. Planlægningen tilgodeser markfirbenene ved at planrammen for boligområdet udlægger en sikkerhedszone, hvor der ikke må bebygges, anlægges haver eller gøres andet der kan skade markfirbenene - sikkerhedszonen til markfirbenenes levesteder er udlagt som en del af den rekreative ramme. Der skal etableres tiltag til gavn for de markfirben, som lever i området. Tiltagene kan eksempelvis være mindre bunker af marksten, vaskede grus- og sandbunker, træstammer og lignende, som skaber mulighed for solbadning og ly for markfirbenene. Samtidig vil de grønne kiler sikre, at der med tiden kan ske en vandring af markfirben. Herved styrkes den økologiske funktionalitet. Ved etablering af regnvandsbassin på de lavest liggende arealer skal det sikres, at der fortsat er gode forbindelser mellem markfirbenes habitatområde på terrænspringet og det habitatområde, som findes godt 80 m sydvest for på et naturbeskyttet overdrev.

Den nærmeste Natura 2000-område befinder sig ca. 1,5 km mod sydvest, hvorfor dette ikke vurderes at blive påvirket negativt af planen.

Grundvandsinteresser

Planområdet ligger inden for området med drikkevandsinteresser (OD) og dermed ikke inden for område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Planområdet ligger ikke inden for indvindingsopland til vandværk, grundvandsdannende opland, nitratfølsomme indvindingsområde (NFI) eller lign.

Der er ca. 0,8 km til nærmest vandværk, Brandsbjerg Vandværk.

Der planlægges ikke for grundvandsforurenende aktiviteter.

Grundstørrelser
Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 foreskriver under de generelle rammebestemmelser, at ”Som udgangspunkt kan der lokalplanlægges for tæt-lav boligbebyggelse med grundstørrelser på 250-500 m2 og der skal der som udgangspunkt være fællesareal på mindst 20 % af af det samlede område, medmindre andet er nævnt i rammebestemmelserne for det enkelte område.

De generelle rammebestemmelser er gældende, hvor intet andet er nævnt om det pågældende emne under det enkelte rammeområdes bestemmelser. Den nye planlægning foreslår en fortætning af det bebyggede areal, således mere landskab og natur friholdes. I den henseende vil de specifikke rammebestemmelser for det nye boligområde tillade mindre grundstørrelser på ned til 100 m2 for tæt-lav boligbebyggelse for at kunne imødekomme fortætningen. Derudover vurderes det, at der i dette område kan tillades mindre grunde end generelt, da der udlægges store rekreative områder i planområdet med luft og lys.

Den planlægningsmæssige begrundelse

Det vurderes, at planlægningen i højere grad tilgodeser flere interesser, idet rammerne for et attraktivt beliggende boligområde udlægges i tråd med den ønskede boligudbygning samtidig med at et stort område med landskabelige herlighedsværdier og værdifuld natur friholdes for bebyggelse. Der bruges eksisterende arealer i byzone, som sikrer at der ikke inddrages nye landzonearealer, og således at området er koblet op på eksisterende infrastruktur, beboere er tæt på bylivet, herunder indkøbsmuligheder, jobmuligheder, service mv. 

Lokalplan

Parallelt med dette kommuneplantillæg er Lokalplan nr. 597 for boligområde på sydsiden af Herredsåsen, Kalundborg blevet udarbejdet.

3. Retningslinjer

Dette tillæg ændrer ikke på retningslinjer i gældende Kalundborg Kommuneplan 2021-2032.